راهنمای خرید سی پی یو؛ همه چیز در مورد CPU و انواع آن تکنوسان مگ

سرعت پردازنده نشانگر تعداد عملی است که یک هسته می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد و واحد آن هرتز (Hertz) است که معمولاً به صورت مگاهرتز (MHz – میلیون هرتز) یا گیگاهرتز (GHz – میلیارد هرتز) بیان می‌شود. هر سیستم اطلاعاتی برای پردازش دستورات (عملکردهای منطقی، ریاضی و …) نیاز به یک پردازنده یا همان Processor دارد. CPU تقریبا تمامی دستورات داده شده بوسیله نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را با استفاده از عملکردهای منطقی، محاسبات ریاضی و مقایسات پردازش می‌کند. همان طور که گفته شد، تمام وسایل الکترونیکی
هوشمند به سی پی یو نیاز دارند و نسل جدید CPU برای لپتاپ و گوشی تولید می شود.

شکل سوکت سی‌ پی‌ یو

البته پردازنده هایی در بازار وجود دارد که بیش از 8 هسته دارند اما به دلیل قیمت بالا تنها برای استفاده های رندرینگ مناسب می باشند. برای آشنایی بیشتر با هسته های پردازنده می توانید به مقاله هسته سی پی یو چیست مراجعه کنید. بدون شک در هنگام گشت و گذار برای انتخاب پردازنده، با واژه هسته سی پی یو روبرو شده اید. به هر ریزپردازنده ای که در سی پی یو وجود دارد و وظیفه پردازش بخشی از فعالیت ها را بر عهده می گیرد هسته سی پی یو می گویند. طبیعی است که هر چقدر تعداد هسته های یک پردازنده بیشتر باشد، تعداد فعالیت های مالتی تسکینگ یا چند وظیفه ای که با آن قابل انجام خواهد بود نیز بیشتر است. ده ها پردازنده در بازار وجود دارد و هر انتظاری که از ی سی پی یو داشته باشید، انتخاب های زیادی پیش رویتان خواهد بود.

  • این نوع خنک کننده ها ساز و کار پیچیده تری نسبت به خنک کننده های بادی دارند و از یک مایع مانند آب برای دفع گرمای تولید شده توسط تراشه استفاده می کنند.
  • با این که سالهاست این قطعه در انواع گوناگون و جدیدی ساخته و تولید می شود با این وجود اما عملکرد پایه‌ی سی‌پی‌یو شامل سه گام واکِشی (Fetch)، رمزگشایی (Decode) و اجرا (Execute) به قوت خود باقی مانده است.
  • با این حال، بهتر است از سرعت سی پی یو کامپیوتر خود آگاهی داشته باشد تا در صورت کاهش سرعت با تست‌های مختلف آن را شناسایی و برطرف کنید.
  • در بین پردازنده‌های اینتل منحصراً آنهایی قابل اورکلاک هستند که پسوند K دارند اما برای خرید آنها باید پول بیشتری بپردازید.
راهنمای خرید سی پی یو؛ همه چیز در مورد CPU و انواع آن تکنوسان مگ

پیشوندی که برای پردازنده گوشی در نظر گرفته شده است U به معنی فوق کم مصرف، HQ به معنی عملکرد الای گرافیکی و HK  به معنی قابلیت اورکلاک است. AMD Ryzen X در گیمینگ به پای مدل گران قیمت‌تر Ryzen X می‌رسد و ارزش خرید بالاتری دارد. پردازنده Pentium Gold G6405 اینتل به راحتی از عهده کارهای روزمره مانند تماشای فیلم، وب گردی، ویرایش ساده وب، کار با آفیس و وظایف مشابه بر می آید. گزینه دیگری که ممکن است در نظر بگیرید، مدل Pentium Gold G6405 با فرکانس پایین تر است. Ryzen X می‌تواند برای افرادی که به پردازندۀ شش هسته‌ای نیاز ندارند و می‌خواهند در هزینۀ خود صرفه‌جویی کنند، مناسب باشد. برای مشاهده عملکرد و سطح درگیری CPU، باید «Task Manager» را در سیستم عامل ویندوز باز کنید.

خدمات کامپیوتر و شبکه

البته در نظر داشته باشید که تعداد بیشتر هسته‌ها الزاماً به معنی سرعت بالاتر در اجرای دستورات نیست. اما وقتی چند هسته در اختیار داریم، سرعت فرآیند به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند، خصوصاً زمان انجام چند کار سبک به صورت همزمان. اولین مرحله واکشی (Fetch) نام دارد که در واقع وظیفهٔ استخراج یک دستورالعمل (که توسط تعدادی یا صفی از اعداد نشان داده می‌شود) را از حافظه برنامه بر عهده دارد. بعد از اینکه دستورالعمل واکشی شد، مقدار شمارندهٔ برنامه به میزان اندازهٔ دستورالعمل افزایش می‌یابد، تا آدرس دستورالعمل بعدی در توالی مورد نظر، در آن قرار گیرد.

به چنین تراشه‌هایی که چندین وظیفه مختلف را انجام می‌دهند SoC یا سامانه روی یک تراشه گفته می‌شود. با این حال، سوال این است که آیا شما به این میزان قدرت نیاز دارید یا نه؟ بنابراین در آخر باید نیازهای خود را بسنجید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. «ALU»‌ یا واحد حساب و منطق در CPU وظیفه انجام محاسبات ریاضی و منطقی را بر عهده داشته و عمل تصمیم‌گیری را در پردازنده انجام می‌دهد.

برای ارتقا سی پی یو کامپیوتر چه باید کرد؟

کاربرد هوش مصنوعی در وب سایت – معرفی 6 افزونه ai در وردپرس.