بررسی ۹ مدل شیر صنعتی یا ولو الیکا پلاس | کسری ساران

شیرهای دروازه‌ای معمولاً برای جریان‌هایی که مسیر مستقیم همراه با کمترین مقاومت را دارند استفاده می‌شوند. زمانی که از شیرهای دروازه‌ای استفاده می‌کنیم یا باید کاملاً باز یا کاملاً بسته باشند. شیر سوزنی و شیر کروی از نظر ساختار بدنی به یکدیگر شباهت دارند ولی در نوع دیسک تفاوت خاصی با هم دارند. شیرهای سوزنی بر اساس طرح بدنه در انواع بدنه مستقیم و بدنه زاویه دار تولید می‌شوند و جنس بیشتر آنها از فولاد ضد زنگ، برنز و برنج می‌باشد.

پمپ اسیدی و شیمیایی درایو مغناطیسی پره ای روتاری مدل HTP

اما برای زیبایی این محصولات قالبا با روکشهای کروم، استیل و روکش رنگی عرضه می شوند پینچ ولو . در شرایط کار عادی، دریچه بسته باقی می ماند و اجازه نمی دهد بخار از طریق آن عبور کند. هنگامی که تشکیل خلاء اتفاق می افتد (در هنگام خاموش شدن) دیسک باز می شود و به هوا اجازه می دهد وارد شود، بنابراین  از تشکیل خلاء اجتناب میگردد. لازم به ذکر است که به دسته گرداننده یا هندل شیر توپی در اصطلاح Wrench Sleeve می‌گویند. در مواقعی که شیر در ارتفاع قرار گرفته و دسترسی به آن از روی زمین ممکن نیست، از دستگاه زنجیر و چرخ جهت بکارگیری شیرها استفاده می‌گردد که به این حالت Chain Operator می‌گویند.

  • در سایر شیرها محل ورود سیال به شیر مطرح نیست و می تواند از دو طرف آن باشد.
  • این شیر با انتقال نیرو از عملگر (اهرم و گیربکس) به شافت و دیسک با چرخش 90 درجه ای دیسک، جریان سیال را قطع یا وصل می کند.
  • شیرهای توپی برای کاربری های فرآیندی روشن/خاموش (on/off) مناسب هستند.
  • اولین بار شیرهای صنعتی بصورت تخته‌های بالارونده برای قطع و وصل و تعیین مسیر آب در جویبارها و کانال‌های روباز مورد استفاده قرار گرفتند.

از طریق لینک زیر میتوانید تصاویر انواع شیرهای صنعتی ای که در این مقاله قرار داشت را با فرمت PDF دانلود کنید. بیشتر شیرهای صنعتی برقی از بدنه ای تشکیل شده اند که می توان انواع سیم پیچ را روی آن وصل کرد. سیم پیچ ها در طیف وسیعی از ولتاژها با انواع کانکتورها و درجه بندی حفاظت الکتریکی عرضه می شوند. نحوه عملکرد و اجزای شیرهای صنعتی دروازه ای را میتوانید در شکل های زیر ببینید. این نوع آب‌بندی بسیار دقیق بوده و معمولاً توسط استانداردها هیچ مقداری از نشتی در این نوع شیرها مجاز نمی‌باشد.

پینچ ولو (Pinch valve) یک نوع شیر بوده که برای کنترل جریان سیال در لوله ها و تجهیزات مختلف استفاده می شود. این شیر دارای دوتیغه بوده و با چرخش آن ها، جریان سیال را ایجاد، مسدود یا کنترل می کند. پینچ ولوها با توجه به مواد سازنده آن ها برای کاربردهای مختلفی مانند کنترل جریان آب، گاز، شیمیایی و غیره استفاده می شود.

انواع شیرهای صنعتی (Valve) در پایپینگ

ساختمان داخلی شیر یک طرفه به گونه‌ای طراحی شده است که آب را تنها در یک جهت عبور می‌دهد و براي جلوگیري از جریان معکوس آب در لوله بکار می‌رود. جهت عبور سیال بر روي بدنه شیر، مشخص شده است که در آن هنگام نصب باید به آن توجه کرد. شیرهای صنعتی دستگاه های مکانیکی هستند که برای کنترل جریان، فشار و دمای سیالات و گازها در کاربردهای صنعتی استفاده می شوند.

انواع ولو دیافراگمی

بررسی ۹ مدل شیر صنعتی یا ولو الیکا پلاس | کسری ساران