چرا اپل از شرکت دزدیده شده 100 هزار آیفون که در نهایت در چین فروخته شد شکایت نمی کند؟

ظاهراً اپل تصمیم گرفته است که با یک پیمانکار موسوم به GEEP که برای حذف بیش از 250000 دستگاه آیفون در سال هزینه می کند، شکایتی را دنبال نکند. این دستگاه‌ها توسط اپل برای تجارت یا بازیافت ،یداری شدند و بسیاری از آنها در شرایط کار بودند و می‌توانستند به حالت کارخانه بازنش، شوند، مرمت شوند و در بازار گوشی‌های هوشمند دست دوم فروخته شوند. طبق گزارش بلومبرگ (از طریق 9to5Mac)، اپل کشف کرد که حداقل 99975 دستگاه از این آیفون ها توسط GEEP به چین ارسال شده است، جایی که در بازار دستگاه های دست دوم در آن کشور فروخته می شود.

در سال 2020، شکایت نقض قرارداد علیه GEEP توسط اپل ارائه شد، اما هیچ پیگیری از طرف غول فناوری وجود نداشت. اگر اپل به اقدامات قانونی خود ادامه ندهد، این شکایت به طور خودکار در ژانویه 2025 لغو خواهد شد. در آگوست 2024، شکایتی که توسط GEEP علیه سه کارمند سابق که مسئول دزدی واحدهای آیفون بودند نیز به صورت خودکار رد خواهد شد.

پس چرا اپل که بیش از 530000 آیفون، 25000 آیپد و 19000 اپل واچ را برای دور انداختن به GEEP در دو سال اول قرارداد خود فرستاد، تصمیم می گیرد که پیگرد قانونی را دنبال نکند که ممکن است یک پیروزی حقوقی آسان باشد؟ به نظر می‌رسد که اپل نمی‌خواست مردم بدانند که صدها هزار واحد آیفون در حال کار را کنار گذاشته است تا از فروش مدل‌های جدید آیفون با قیمت بالاتر جلوگیری کند.

تصویر کوچک ویدیو

همانطور که بلومبرگ اشاره کرده است، بسیاری از آیفون هایی که اپل برای از بین بردن آنها پول پرداخت کرده است، کاندیدای اصلی برای بازسازی بودند. اقداماتی که اپل به GEEP موظف کرده است با بی،ه آن در تضاد است که می گوید «استفاده مجدد اولین انتخاب ما است». این شرکت همچنین هدف خود را برای دستیابی به 100٪ بی طرفی کربن برای چرخه عمر محصول خود تا سال 2030 اعلام کرده است.

شاید ربات بازیافت اپل «دیزی» را به خاطر بیاورید. که هر ساعت صدها گوشی آیفون قدیمی و ناخواسته را جدا می کند و قطعات قابل استفاده از این گوشی ها را جمع آوری می کند. مقاله بلومبرگ نشان می دهد که نشان دادن دیزی در مطبوعات صرفاً ت، از سوی اپل برای ایجاد روابط عمومی مثبت بوده است. این گزارش خاطرنشان می کند که همزمان اپل در حال معرفی دیزی به هلند بود، فردی که توسط شریک بازیافت اپل، Re-Teck استخدام شده بود، ادعا می کند که شاهد له شدن ایرپاد، اپل واچ و مک بوده است. بسیاری از دستگاه‌ها که به نظر می‌رسید وضعیت خوبی داشتند، توسط کارمندان Re-Tech که چکش به دست داشتند، ضربه خورده و از بین رفتند.

در حالی که اپتیک ممکن است برای اپل خوب نباشد، از بین بردن دستگاه‌هایی که می‌توان آن‌ها را بازسازی کرد جرم نیست، اگرچه کایل وینز، بنیانگذار iFixit معتقد است که چنین اقدامی باید غیرقانونی شود.

منبع: https://www.p،nearena.com/news/apple-wont-sue-the-company-that-stole-100k-ip،nes-sold-in-،a_id157487