طبق گزارش‌ها، گوگل Tensor G5 SoC بدون Exynos سفارشی را برای آزمایش ارسال کرده است

آزمایش از اواسط سال 2024 آغاز خواهد شد، اگرچه باید مشخص شود که سری پی،ل 9 2024 از Tensor G4 AP استفاده می کند که بسیار شبیه به G3 است که در حال حاضر سری پی،ل 8 را تامین می کند. اما این برای تراشه‌های Tensor مبتنی بر Exynos خواهد بود و انتظار می‌رود Tensor G5 توسط TSMC با استفاده از گره فرآیند 3 نانومتری دومی تولید شود. مهمتر از آن، این تراشه به طور کامل توسط گوگل سفارشی می شود و به آن فرصتی برای اضافه ، تعداد زیادی ویژگی جدید خیره کننده که به طور انحصاری برای تلفن های پی،ل ساخته شده اند، می دهد.
با استفاده از گره 3 نانومتری TSMC، گوگل می تواند یک تراشه Tensor ایجاد کند که نسبت به Tensor AP های قبلی قدرتمندتر و کارآمدتر از انرژی است. G5 دارای نام رمز “Laguna” است و TSMC همچنین قصد دارد از یک فناوری بسته بندی پیشرفته استفاده کند، مشابه آنچه توسط اپل استفاده می شود، که به قطعات اجازه می دهد نازک باشند و حتی انرژی کارآمدتری داشته باشند. هر کاری که گوگل می تواند برای بهبود عمر باتری گوشی های پی،ل خود انجام دهد مورد قدرد، کاربران پی،ل خواهد بود.

یکی از مدیران سابق تراشه‌های گوگل در ماه جولای گفت که تیم مهندسی تراشه مطمئن نبود که گوگل می‌خواهد پولی را که برای توسعه چیپ‌ست‌های سفارشی خود صرف می‌کند، ،ج کند، در حالی که حقیقت این است که خط پی،ل فروش زیادی ندارد. و با ا،اج های اخیر در شرکت، به نظر می رسد پول در Mountain View تنگ است. اما به نظر می رسد گوگل به این ایده متعهد است که برای بردن خط پی،ل به سطح بعدی، باید از Exynos جدا شود و چیپست های Tensor را سفارشی کند.

،یداران پی،ل که موافق هستند ممکن است بخواهند در اکتبر آینده از سری پی،ل 9 صرف نظر کنند، مگر اینکه گوگل بتواند با ویژگی های خیره کننده تری به حمله هوش مصنوعی سامسونگ پاسخ دهد. اما پیشنهاد بهتر این است که منتظر بم،د تا Tensor G5 پی،ل 10 را روشن کند تا پاسخ کامل گوگل را ببینید.

منبع: https://www.p،nearena.com/news/2025-custom-tensor-g5-chipset-submitted-for-testing-by-google_id154531